Elevernes Trivsel i Fokus
På Nøvling skole er elevernes trivsel en hjørnesten i vores daglige arbejde. Vi tror på, at et trygt og støttende skolemiljø er afgørende for elevernes læring og udvikling. Derfor har vi implementeret en række initiativer og tiltag, der sikrer, at alle elever føler sig set, hørt og værdsat - herunder ‘venskabsvenner’, legepatrulje og DUS-patrulje.
Stærkt Fællesskab
Vi arbejder aktivt på at skabe et stærkt fællesskab blandt eleverne. Gennem forskellige sociale aktiviteter, såsom klasseprojekter, fællesarrangementer og elevrådsarbejde, fremmer vi samarbejde og sammenhold. Vores mål er, at alle elever skal føle sig som en del af fællesskabet og have mulighed for at danne venskaber på tværs af klasser og årgange, samt opleve, at der hos os er plads til at være unik.
Behov for særlig støtte
Vi ved, at hver elev er unik og har forskellige behov. Derfor har vi fokus på individet i fællesskabet, og vurderer løbende hvilke klasser og elever, der har behov for særlig støtte i en periode. Vores dygtige lærere og pædagoger er altid klar til at lytte og hjælpe, uanset om det drejer sig om faglige udfordringer eller personlige problemer. På skolen har vi tilknyttet en trivselslærer, der har mulighed for at afholde støttesamtaler med enkelte elever, der går gennem en svær periode i livet. Vi har også et tæt samarbejde med skolens psykolog og sundhedsplejerske, som kan tilbyde professionel rådgivning til det pædagogiske personale.
Øget Læring gennem Bevægelse
Forskning viser, at bevægelse kan forbedre elevernes kognitive funktioner og styrke deres evne til at lære og huske ny information. Ved at inkludere korte bevægelsespauser og fysiske aktiviteter i undervisningen, hjælper vi eleverne med at holde sig friske og fokuserede. Dette kan være alt fra små strækøvelser og lege til mere strukturerede aktiviteter som boldspil og bevægelseslege.
Bevægelse i undervisningen fremmer også samarbejde og sammenhold blandt eleverne. Gennem fælles aktiviteter og lege lærer eleverne at arbejde sammen, støtte hinanden og opbygge sociale relationer. Dette styrker klassens fællesskab og skaber et positivt og inkluderende læringsmiljø.
Åben Dialog
Vi tror på, at åben dialog mellem skole, elever og forældre er nøglen til trivsel. Derfor har vi regelmæssige samtaler med eleverne om deres trivsel og inviterer forældrene til at deltage i skole-hjem-samtaler og andre arrangementer. Vi opfordrer til en åben og ærlig kommunikation, hvor alle parter kan dele deres bekymringer og glæder.