Formål
På Nøvling Skole og Børnehave er inklusion lig med inkluderende fællesskaber for alle børn, forældre og personale. Formålet med inklusionsgrundlaget er at beskrive og konkretisere mål for Nøvling skoles inklusionsindsats. Der ønskes et fælles mindset blandt personale, forældre og børn med tilknytning til Nøvling Skole og Børnehave, herunder DUS der er en del af skolen.
Inklusionsgrundlaget er opdelt i tre følgende kapitler:
● Hvad er inklusion på Nøvling Skole og Børnehave?
● Hvordan arbejder vi med inkluderende læringsfællesskaber?
● Samarbejdet med hjemmet om at skabe et inkluderende læringsmiljø
Hvad er inklusion på Nøvling Skole og Børnehave?
På Nøvling Skole og Børnehave arbejder vi ud fra Aalborg Kommunes Inklusionsstrategi.
De fire pejlemærker for Aalborg Kommunes inklusionsstrategi er:
● Sæt fokus på børns ressourcer
● Forældre gør en forskel
● Vi løfter opgaverne sammen
● Lederskabet
På Nøvling Skole og Børnehave har vi derfor et mindset der lyder: ”Alle børn gør det bedste, de kan - og at alle børn skal være en del af fællesskabet”.
Vores mål for det inkluderende pædagogiske læringsmiljø er, at alle børn oplever:
● At være fysisk tilstedeværende
● At være aktivt deltagende med gensidigt fagligt, personligt og socialt udbytte
● Udvikling af et positivt selvbillede
● Gensidig accept og anerkendelse mellem børn og voksne
● Mødet med forskellighed og udfordringer er en del af barnets udvikling
Fysisk tilstedeværelse
For at være en del af fællesskabet kræver det fysisk tilstedeværelse. Graden af fysisk tilstedeværelse kan variere og tilpasses både fællesskabet og den enkelte på baggrund af en professionel vurdering. Så vidt muligt rammer og ressourcer tillader tilpasses de fysiske rammer, så det understøtter de inkluderende læringsmiljøer.
Aktiv deltagelse med gensidigt fagligt, personligt og socialt udbytte
Børn skal evne at indgå i sociale og faglige fællesskaber på en positiv deltagende måde. Både barnet og fællesskabet skal have et gensidigt udbytte.
Udvikling af et positivt selvbillede
Barnets bidrag i fællesskabet er medvirkende til at udvikle et positivt selvbillede: Jeg er nogen, og jeg kan noget. Alle skal i hverdagen opleve faglig, personlig og social progression.
Gensidig accept og anerkendelse mellem børn og voksne
Alle mødes med en tro på udvikling fra både børn, forældre og personale. Der er accept af forskellighed og anerkendelse for den enkeltes bidrag til fællesskabet. Fællesskabet sætter grænser. Alle behandles lige, ved at blive behandlet forskelligt.
Mødet med forskellighed og udfordringer er en del af barnets udvikling
Vi ser forskellighed som en ressource, der kan medvirke til at danne børn til samfundsdeltagelse. At møde udfordringer medvirker til at den enkelte udvikler robusthed og handlekraft.
Dette mindset skal præge både personale, børn og forældres mål for dagligdagen på Nøvling Skole og Børnehave.
Hvordan arbejder vi med inkluderende læringsfællesskaber?
For at opnå vores mål for det inkluderende læringsmiljø, kan vi laver indsatser, der er forebyggende, foregribende eller indgribende. Vi tror på en så tidlig indsats, som muligt og involverer derfor relevante samarbejdspartnere allerede i den forebyggende fase.
I arbejdet med at opnå vores fem mål for det inkludernede pædagogiske læringsmiljø har vi overordnet følgende indsatsområder:
● Ledelsens rolle
● Forebyggende hverdagsindsatser
● Systematik og opfølgning
● Vejleder og ressourcepersoner
● Samarbejdsflader
Ledelsens rolle
Ledelsen rolle i arbejdet med inkluderende pædagogisk læringsmiljøer er at støtte op om inklusionsarbejdet og skabe rammer herfor. Det gøres blandt andet ved at:
● prioritere holddelingstimer
● sikre personalets kompetenceudvikling
● sikre og indgår i relevante samarbejdsfora internt. Eksempelvis teamsamarbejde og kompetencecenter.
● sikre og indgår i relevante samarbejdsfora eksternt. Eksempelvis samarbejde med andre folkeskoler og specialskoler.
● tilstræbe, at inklusionsgrundlaget gør sig gældende for alles praksis på Nøvling Skole og Børnehave.
Forebyggende hverdagsindsatser
Vi har iværksat følgende indsatser i hverdagen på skole og i børnehave, der understøtter arbejdet med et eller flere af vores mål for vores inklusionsindsats:
● Venskabsvenner på tværs af klassetrin
● De fysiske læringsrum anvendes, så elever og børn møder hinanden på kryds og tværs i hverdagen
● Vi italesætter, at vi øver os
● Vi italesætter forskellighed som en ressource
● Vi har fokus på faglig, personlig og social progression for alle
● Vi italesætter børnefællesskaber og disse fællesskabers værdier
● Elevråd
● Legepatrulje
● Morgensang
● Fri for mobberi i børnehaven
● Samarbejde mellem skole, DUS og børnehave
Systematik og opfølgning
Inklusionsindsatser er langvarige. De kræver derfor tid, systematik og opfølgning. Derfor har vi følgende indsatser for at tilstræbe systematik og retmæssig opfølgning i vores indsatser:
● Overgangsbeskrivelse fra børnehave til skole på alle børn
● Tæt samarbejde mellem det pædagogiske personale i forbindelse med klasseskift
● Skriftlighed i indsatser, aftaler og til møder
● Trivsels- og sprogvurderinger i børnehaven
● Ugentlig teammøder med gennemgang og drøftelse af børns og fællesskabernes udvikling ● Kompetencecentermøder
Vejledere og ressourcepersoner
Al pædagogisk personale, ledelse, forældre og børn har betydning for, i hvilket omfang vi lykkes med vores mål for det inkluderende pædagogiske læringsmiljø. Kompetencecenteret består af:
● Inklusionsvejleder
● Læsevejleder
● Trivselsperson
● Faglige vejledere
● Skolepsykolog fra PPR
Samarbejdsflader
Kompetencecenteret har følgende samarbejdsflader med interne og eksterne samarbejdspartnere:
● Sparring i hverdagen
● Teammøder
● SamRum
● Dialogmøder
● Statusmøder
● Netværksmøder
● Trivselsforum, med deltagelse fra Familie- og beskæftigelsesforvaltningen
● Netværksmøder for vejledere i Aalborg Kommune
Samarbejdet med hjemmet om at skabe et inkluderende læringsmiljø
For at styrke indsatsen om at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle børn i skole og børnehave, inviteres forældrene ind i vores arbejde med og forståelse af inklusion. Forældrene møder inklusionsgrundlaget ved skolestart på Nøvling Skole, ved opstartsmøde i Nøvling Børnehave, gennem vores hjemmeside, på Aula.
I dagligdagen har vi ligeledes en målrettet indsats mod at styrke det gode samarbejde mellem skole, børnehave og hjem. Dette iværksættes forskelligt på forskellige årgange og på forskellige tidspunkter. Tiltagene er blandt andet:
● Forældrekontakten i dagligdagen
● Forældremøder, Læringscafé, Skole-hjem-samtaler
● Fast procedure for samarbejdet med PPR
● Overgangsbegivenheder: Grillaften, opstartsmøde, informationsmøde
● 3-6-månederssamtale i børnehaven
● Forældreråd
● Andre sociale arrangementer
Inklusionsgrundlaget er opbygget som et forebyggende tiltag. Dog kan der være behov for foregribende eller indgribende tiltag. Igangsættes foregribende eller indgribende tiltag, er samarbejdet mellem skole, børnehave og hjem kendetegnet følgende fokusområder:
● Indsatser bygges på mindsettet i dette inklusionsgrundlag
● Tavshedspligt respekteres af alle: Vi taler ikke med forældre om andres børn.
● Vi forventer, at forældre har tillid til, at vi håndterer eventuelle udfordringer.
● Skole, børnehave og hjem har fokus på at tale nysgerrigt med børn omkring konflikter uden at forstærke negative følelser hos barnet.
I dette inklusionsgrundlag har vi beskrevet, hvilket mindset vi arbejder ud fra og hvordan vi praktiserer dette mindset i hverdagen. Som forældre er det et positivt bidrag til Nøvling Skole og Børnehaves arbejde med at skabe og udvikle inkluderende læringsfællesskaber, når man afspejler det mindset, som er beskrevet indledningsvis i dette inklusionsgrundlag.
Derudover er det en støtte for os, når forældre:
● Kommunikerer ordentligt og med respekt om andre børn, forældre og medarbejdere i alle kontekster. Børn kopierer de voksnes adfærd.
● Tror på, at mangfoldighed i børnegruppen er en styrke for fællesskabet
● Vælger det store fællesskab til i form af hele børnegruppen
● Udviser nysgerrighed og åbenhed i dialog med eget barn, andre forældre og personale - særligt når det bliver svært.
● Møder alle børn med en tro på at barnet udvikler sig og at alle børn gør det bedste de kan hver dag.
Ved spørgsmål rettes henvendelse til skoleleder Annette Kragelund.