Principper vedtaget i skolebestyrelsen.
Princip for skoleårets tilrettelæggelse
Godkendt i skolebestyrelsen november 2021.
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.
Elevernes placering i klasser
- Skolen tilstræber, at der på klassetrinnet, i tilfælde af to spor, dannes klasser med ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn, bopæl i skoledistriktet, herunder hvilken institution, de kommer fra samt kendte udfordringer.
- Skolen tilstræber gennem samarbejde med de institutioner, der afleverer børn til skolen, at danne sig indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse og opstart.
- Skolen tilstræber at bringe både skole, forældre og elevers perspektiv i spil i forhold til eventuel klassedannelse.
- Skolen tilstræber at orientere og høre skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet eller pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser.
Holddannelse
- Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen eller optimere anvendelsen af ressourcer.
- Skolen tilstræber at bruge holddannelse til særlige faglige udviklingsforløb for alle elever.
- Skolen tilstræber at evaluere holddannelsen løbende.
Elevernes undervisningstimetal
- Skolen tilstræber, at undervisningstiden er i balance i forhold til at skabe en god og varieret skoledag med fokus på de faglige mål for det enkelte klassetrin.
Minimumstimetallet overholdes altid, og overskrides ikke væsentligt.
Skoledagens længde
- Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.00-14.00, på mellemtrinnet i tidsrummet 8.00-14.30.
- Det er i skolebestyrelsen vedtaget, at vi på Nøvling skole har nedskrevet skoledagens længde med 2 timer ugentligt på mellemtrinnet således, at eleverne i stedet har to ekstra timer med to lærere.
Skemalægning
- Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag, under hensyntagen til, at skolen er en certificeret idrætsskole.
- Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
- Skolen tilstræber, at skemaet og evt. længerevarende skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere.
- Skolen tilstræber, at skoledagen planlægges, så der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
Vikardækning
- Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning.
- Skolen tilstræber, at vikardækningen så vidt muligt foretages af en medarbejder, eleverne kender i forvejen, med hensyntagen til at vælge den mest kompetente medarbejder til den konkrete opgave.
- Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.
Undervisningsdifferentiering
- Gennem undervisningsdifferentiering, tilstræber skolen, at alle elever, uanset fagligt niveau, bliver så dygtige som de kan. Det tilstræbes i alle fag.
- Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
Tema- og projektforløb
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af klassetrin.
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
- Skolen samarbejder i relevant omfang med forældrene og byder velkommen i planlægning og gennemførelse af tema- og projektforløb, i det omfang det giver mening for emnet.
- Skolen tilstræber at informere hjemmene i god tid om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.
- Skolen tilstræber, at der i organiseringen af tema- og projektforløb tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.
Lektiehjælp og faglig fordybelse
- Skolen tilstræber at integrere lektiehjælp og faglig fordybelse i både den faglige og den understøttende undervisning herunder gennem gennemførsel af ugeskema.
Elevernes hjemmeaktiviteter
- Hjemmeaktiviteter er ikke det samme som lektier, da hjemmeaktiviteter er frivillige, og understøttende for undervisningen.
Skolen tilstræber at involvere hjemmene i elevernes læring med opgaver og ideer til hjemmeaktiviteter, der understøtter den faglige læring. Skolen tilstræber, at elevernes hjemmeaktiviteter er motiverende og Inddrager/kommunikerer til forældrene.
Motion og bevægelse
- Skolen tilstræber, at motion og bevægelse inddrages hver dag i både den understøttende og fagopdelte undervisning.
- Skolen tilstræber, at motion og bevægelse i undervisningen er varieret og bidrager til elevernes læring og trivsel.
Dansk som andetsprog
Skolen tilstræber at gøre forældre til to-sprogede elever opmærksomme på muligheden for undervisning af eleverne i dansk som andetsprog.
- Organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog skal så vidt muligt tage hensyn til elevernes behov for at være en del af klassefællesskabet.
- Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der modtager undervisning i dansk som andetsprog, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.
Fagenes fordeling på klassetrin
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at der også skal gives undervisning i et fag på et andet klassetrin end det, folkeskoleloven foreskriver, må skolebestyrelsen fastsætte principper for, hvordan det håndteres på skolen.
Princip for skolefritidsordning (DUS) på Nøvling Skole
DUS står for Det Udvidede Samarbejde. Hensigten med DUS er, at der skal skabes helheder og sikres sammenhæng i børns liv og hermed også sammenhæng mellem undervisning og fritid. DUS tilbydes som ramme for dannelse, læring og gode sociale oplevelser for alle børn, hver dag. DUS er både et sted, hvor børn kan hygge sig, lege og udforske verden på egen eller på de voksnes initiativer – og det er samtidig en vigtig del af skolen. Derfor skal DUS skabe læringsmiljøer, som er mangfoldige, aktive og kreative og som udvikler det enkelte barns evne til at udtrykke og udvikle sig.
(jf. Aalborg kommunes Fælles mål for DUS – Aktiv fritid for alle 2017 – 2021)
Organisering af Skolefritidsordning (DUS) ved Nøvling Skole
På Nøvling skole tilbydes DUS i 0. – 3. Klasse. DUS er placeret på Nøvling skole og centrerer sig omkring skolens fællesareal ’hjertet’.
For børnene i 4. – 6. klasse tilbydes juniorklub, som er placeret i Visse Ladegaard i Visse. Dette princip indbefatter dog ikke juniorklubtilbuddet.
Formål
Formålet med princippet for DUS (0. - 3. klasse) på Nøvling skole er at sikre:
- At skabe helhed og sammenhæng i barnets dagligdag på tværs af skole, fritid og hjem.
- Gode og trygge rammer, der giver udviklingsmuligheder, passende udfordringer og et inkluderende fællesskab.
Det primære redskab for DUS/skole og forældre er MinUddannelse/AULA ligesom der afholdes årlige skole-hjemsamtaler hvor DUS´ens personale deltager.
Mål
At barnets møde med DUS er en positiv oplevelse, der bygger på dialog og samarbejde mellem børn, forældre og medarbejderne som et fundament for barnets udvikling.
- DUS tilbyder aktiviteter, der balancerer hensynet til den samlede gruppe og det enkelte barns ressourcer, ideer og behov.
- DUS tilbyder børnene sjove og spændende aktiviteter, der stimulerer nysgerrighed, leg og fællesskab.
DUS´ens ansvar
- DUS medvirker til den gode overgang fra børnehave til skole.
- DUS tilstræber, at børnene dagligt tilbydes relevante inden- og udendørs aktiviteter og bevægelsesaktiviteter med opmærksomhed på at udnytte faciliteter og ressourcer på skolen og i lokalområdet.
- DUS´ ens personale samarbejder med skolens øvrige personale om at sikre børnenes trivsel.
- DUS samarbejder i relevant omfang med forældrene og byder velkommen i konkrete samarbejder om DUS aktiviteter.
- DUS´ ens personale deltager i skole-hjemsamtaler i forhold til børnenes alsidige, sociale og personlige udvikling med særlig vægt på trivsel.
- Ved bekymring bestræber DUS´ ens personale sig på at kommunikere rettidigt og direkte til forældrene med fokus på at fremme børnenes trivsel.
Forældrenes medansvar
- Ved relevant information eller bekymring bestræber forældrene sig på at kommunikere rettidigt og direkte til DUS´ ens personale eller -ledelse med fokus på fremme af børnenes trivsel. Ved principielle spørgsmål vurderer DUS´ens ledelse, hvorvidt skolebestyrelsen skal involveres.
- Forældrene tilstræber at holde sig orienteret i forhold til relevante meddelelser og planlagte aktiviteter fra DUS på MinUddannelse/AULA.
Orientering til hjemmet om elevens udbytte af undervisningen
Formålet med princippet er orientering til hjemmet om elevens udbytte af undervisningen og skal sikre forældrene:
- løbende orientering om deres barns faglige og alsidig udvikling.
- et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel.
- invitation til dialog mellem forælder og skole/DUS/børnehave omkring deres barns faglige- og alsidige udvikling.
Mål:
- At skole og forældre indgår løbende relevante aftaler i forhold den enkelte elevs fortsatte faglige og alsidige udvikling.
- At der sker rettidig orientering til hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.
- At skole og hjem samarbejder om elevens læring og trivsel.
- At elevens stemme medinddrages, hvor det giver mening og i børnehøjde.
- Dialogen med eleven er konkret, specifik og afgrænset til emnet og skaber rum for at eleven selv kan bidrage med emner og løsnings- samt handlemuligheder.
Skolens ansvar:
- Skolen tilstræber at give forældrene orientering om elevens udvikling i relevante fag på det enkelte klassetrin hvert år
- Skolen tilstræber at give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring
- Skolen tilstræber at udarbejde relevant opdatering af Meddelelsesbogen
- Skolen tilstræber, at eleven er oplyst om fokuspunkter i Meddelelsesbogen
Forældrenes medansvar:
- Forældrene tilstræber at have en løbende dialog med deres barn om barnets læring og trivsel
- Forældrene tilstræber at orientere skolen rettidigt ved bekymring eller mistrivsel
- Forældrene tilstræber at følge indgåede aftaler, der kan støtte deres barns læring og trivsel
- Forældrene tilstræber at holde sig orienteret om barnets fokuspunkter i Meddelelsesbogen
Elevens perspektiv:
- Det tilstræbes at eleven deltager aktivt i skole-hjem-samtalerne fra og med 2. klasse.
- Det tilstræbes at eleven orienteres forud for samtaler mellem skole og hjem om elevens læring og trivsel.
- Eleven kan selv bidrage med samtaleemner forud for skole-hjem-samtaler
- Eleven har mulighed for selv at komme med forslag til, hvordan de kan arbejde med udviklingspunkter.
Godkendt i skolebestyrelsen januar 2024
Princip for opfyldelse af undervisningspligt gennem deltagelse i musikskole og eliteidræt
“Hvis forældrene ønsker det, kan skolelederen give tilladelse til, at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statsligt støttet musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.” (folkeskoleloven, § 33, stk. 9).
Dette princip synliggør, hvordan Skolebestyrelsen ved Nøvling skole oversætter folkeskoleloven i praksis.
Formålet med princippet er, at give elever mulighed for at udfolde et særligt talent inden for idræt eller musik, samt at give plads til den læring og dannelse, der følger en sådan udfoldelse.
Forud for dette skal elevens forældre eller værge skriftligt ansøge skolens ledelse om godkendelse. Tilrettelæggelsen af fritagelsen vil ske i et samarbejde mellem forældre, lærere og skoleleder på en måde, hvorved elevens faglige niveau opretholdes.
Som udgangspunkt sigtes der efter at fritage eleven for timer, der enten modsvares af den aktivitet eleven deltager i, eller timer, hvor der kan kompenseres med en indsats hjemme.
Krav til forældre og elev
At bede sit barn fritaget for skoleundervisning giver et større ansvar til forældrene. Det er således forældrenes ansvar, at eleven leverer den nødvendige indsats for at opretholde det faglige niveau.
Skolelederen
Skolelederen definerer i det konkrete tilfælde, hvor mange timer ugentligt, i hvor lang en periode, samt i hvilke timer fritagelse kan ske.
I skoleledelsens vurdering af en konkret elevs fritagelse indgår, om det er fagligt og socialt forsvarligt, at eleven i begrænset omfang ikke deltager i den almindelige undervisning.
Vedtaget i skolebestyrelsen marts 2020.
Nøvling skoles trafikpolitik
På Nøvling skole prioriterer vi elevernes sikkerhed i trafikken højt, hvorfor vi arbejder forebyggende med trafiksikkerhed på skolevejen, ved arrangementer og ekskursioner. Trafikpolitikken udstikker de overordnede rammer om vores arbejde med elevernes trafiksikkerhed.
Trafikpolitikken har til formål:
- At sikre, at alle elever opnår gode forudsætninger for sikker færdsel.
- At forebygge og undgå trafikulykker på skolevejene.
- At sikre ordentlige forhold for eleverne på ture ud af huset.
- At opfordre og understøtte forældre som rollemodeller i trafikken.
Sådan understøtter skolen
- Gennemførsel af gåprøve i 0-1. klasse
- Cyklistprøve i 5-6. klasse · Færdselslære indtænkes løbende gennem elevernes skoleforløb i skolens øvrige fag.
- Orientering af eleverne før ture ud af huset om særlige trafikforhold og krav til cykelhjelm.
Sådan kan I som forældre understøtte
- Træn skolevejen med dit barn til fods eller på cykel, og understøt af barnet bliver selvtransporterende
- Sørg for, at dit barn altid bærer cykelhjelm.
- Begræns kørsel til og fra skole - opfordr dit barn til at gå eller cykle.
- Hold øje med, at dit barns udstyr er i orden, herunder lygter og reflekser i den mørke tid.
- Vær en aktiv rollemodel ved at vise god adfærd i trafikken.
- Respekter af- og påstigningsområderne for skolebørn på skolens område.
Ture ud af huset
- Eleverne orienteres forud for ture om særlige trafikforhold.
- Cykelhjelm er påkrævet under ture, og skolen tilbyder lån af hjelme.
- Der opretholdes en fast rækkefølge og afstand under turene.
- Lærerne kører som tovholdere foran og bagerst ved ture med flere elever.