Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Information om børnehaven

Fakta om Nøvling børnehave
Vi er en institution normeret til 35 børn. Vi hører til i en stor bygning med mange rum, der alle er indrettet med forskellige aktiviteter. Vi har et skønt udeområde med legeplads, cykelbane, legehuse, sandkasse og bålplads. Derudover har vi mulighed for at benytte skolens sportsplads, multibane samt lokal- og nærområdet.

Ansatte i børnehaven
Rikke, pædagog
Dennis, pædagog 
Ane, pædagog
Gitte, pædagog
Sidse, pædagog
Annette, leder af skole, DUS og børnehave
Allan, afdelingsleder af DUS og børnehave

Kontaktpædagog
Hvert barn har tilknyttet en kontaktpædagog. Det er kontaktpædagogen, som modtager jeres barn og jer, og som hovedsageligt er sammen med jeres barn ved indkøringen. Dog tager de andre pædagoger over, når kontaktpædagogen ikke er til stede. 

Kontaktpædagogen er tovholder på jeres barns udvikling og trivsel i institutionen, men på sigt betyder det ikke, at det er denne, som er mest sammen med jeres barn. De andre pædagoger i institutionen kommer til at kende jeres barn lige så godt, således jeres barn er tryg ved alle voksne.

 

Forældresamtaler 

Vi prioriterer at få en snak med jer forældre, når I kommer på for-besøg med jeres barn. Her vil vi snakke med jer omkring jeres barn samt vores forventninger til hinanden.


Efter ca. 3-6 måneder vil der være en forældresamtale, hvor vi snakker om opstarten i børnehaven. Derefter vil der altid være plads til forældresamtaler efter behov. Omkring et halvt år før skolestart tilbydes der en overleveringssamtale. 

 

Fridag/sygdom 

Hvis dit barn er syg eller har en ferie/fridag, vil vi gerne, at I meddeler det via Aula.

 

Ferie

Børnehaven holder lukket mellem jul og nytår, samt 3. og 4. ferieuge for skolerne i Aalborg kommune. I 2024 og 2025 er dette uge 29+30. Derudover holdes der lukket på Grundlovsdag d. 5. juni hvert år.  

 

AULA

AULA skal bruges til at melde ind, hvis dit barn har fri, er syg m.m. Det er også her, du kan sende korte beskeder til personalet. Vi ser efter beskeder hver dag kl. 10. Husk at udfylde jeres kontaktoplysninger, tilladelser samt lægge et profilbillede på AULA. Aula kan tilgås via Aula.dk eller Aula APP.

 

Dagsrytmen i Nøvling Børnehave: 

Kl. 06.30 - 08.00

Institutionen åbner 

(fællesrummet) til kl. 8.00 (DUS-børnene er også i børnehave om 

morgenen med en DUS-voksen).

Kl. 09.00 - 11.00  

Aktiviteter, fri leg og ture ud af huset.

Kl. 11.00 - 11.20 

Samling. Børnene er delt op i 3 grupper, hvor vi bl.a. synger, 

læser, laver børneyoga, ”Fri for Mobberi”, taler om aktuelle

ting. mm.

Kl. 11.30 - 12.00 

Vi spiser madpakker. Så vidt det er muligt, spiser barnet med sin

kontaktpædagog.

Kl. 12.00 - 14:00 

Sovebørn puttes, og resten går på legepladsen.

Kl. 14.00 - 14.30 

Børnene spiser deres medbragte eftermiddagsmad.  

Kl. 16.00

Oprydning.

Kl. 16.30 

Vi samler de sidste børn til hygge i Hjertet eller ude på 

legepladsen. En voksen fra DUS’en lukker af i børnehaven.

Kl. 17 (fredag 16:30) 

Institutionen lukker.                                         

 

Morgenmad 

Der er mulighed for at få havregryn eller cornflakes fra kl. 6.30 til kl. 7.15 i børnehaven. 

 

Formiddagsmad/frokost 

Jeres barn skal have en madpakke med, som det må spise af indtil kl. 10:30, og igen når vi sammen spiser frokost. Til frokosten drikker børnene vand, ellers kan der bestilles skolemælk. Se skolemælk.dk. Madpakkerne skal i køleskabet i Hjertet.

 

Eftermiddagsmad

Jeres barn skal hver dag have frugt og/eller brød med i en pose med barnets navn på. Posen afleveres i kasserne i reolen eller i køleskabet i hjertet

 

Middagssøvn/bleer 

Der er mulighed for, at jeres barn kan sove middagssøvn i børnehaven. Husk at medbringe dyne og pude. De børn der bruger ble, skal selv huske at medbringe bleer. 

 

Skiftetøj/udetøj 

Da det ikke kan undgås, at jeres barn ind i mellem bliver våd eller beskidt, er det vigtigt, at I medbringer skiftetøj. Dette gælder både underbukser, strømper, trøjer og bukser.


Vi er ofte ude at lege. Derfor er det vigtigt for jeres barn, at det har passende overtøj med, såsom flyverdragt, jakke, regntøj, termotøj, gummistøvler, sko, sandaler osv. i forhold til årstiden. 

 

Tydeligt navn 

Det gør dagligdagen meget nemmere for både jeres barn og personalet, når der står navn i alt overtøj, fodtøj, og legetøj. Vi opfordrer til, at I som forældre hjælper jeres barn med at holde styr på sin garderobe, ejendele m.m. 

 

Legetøj og cykler 

Børnene må gerne have deres eget legetøj (uden lyd) med i institutionen om fredagen. Det er på eget ansvar. 
 

Cykler og cykelhjelme må, af sikkerhedsmæssige årsager, ikke benyttes på legepladsen.

Engang imellem holder vi cykeldage i børnehaven. Her skal I medbringe cykel og cykelhjelm.  

 

Fødselsdage 
Der er 3 forskellige måder at holde fødselsdag på:

Vælger man at holde fødselsdag i børnehaven, kan der aftales en dato med kontaktpædagogen. Vi holder fødselsdagen til samling ved 11-tiden. Her sidder fødselaren i fødselsdagsstolen, vi tænder lys, synger fødselsdagssang, råber hurra,  og der vælges en fødselsdagsgave fra skattekisten. Fødselaren må gerne have noget med til at dele ud til alle i børnehaven. Dette deles ud, når vi har spist madpakker. Vi foretrække kage (en stor bradepande), Smarties, flødeboller, is eller lignende, der er nemt at dele ud. 

Vikingerne (de ældste børn) kan vælge at holde sin fødselsdag hjemme fra kl.13-15.30. Der går en voksen fra børnehaven med til fødselsdagen, og han / hun  bliver der,  indtil børnene er hentet. Børnehaven har en fælles gave med, og de børn, som har lyst, kan tegne en fødselsdagstegning, inden vi går. Børnene skal ikke selv have en gave med til fødselaren.

Fødselsdagen kan holdes hjemme i weekenden. (Her opfordrer vi til, at man inviterer alle med fra gruppen)

Goddag og farvel 

Det er vigtigt, at I og jeres barn siger goddag og farvel til en voksen, samt logger ind/ud på skærmen i gangen, når I afleverer og henter jeres barn. På den måde ved vi, hvornår jeres barn er i børnehaven, og samtidig lærer vi hurtigere hinanden at kende. 
 

Vi har vinke-personer om morgenen, dvs. at de voksne, som er i Hjertet, vil vinke sammen med børnene, ved ”vinkevinduet”, hvis barnet har behov for det. Så længe I er i børnehaven, er det jer, der har ansvaret for jeres barn/børn.
 

Garderobe

Af hensyn til rengøringen skal barnets fodtøj sættes op på garderobepladsen, inden I går hjem. Det er også en god ide at kigge barnets tøjkasse igennem jævnligt. Op til ferier skal hele garderoben tømmes. 

 

Medicingivning i Børnehaven 

Vi giver som udgangspunkt ingen form for medicin i børnehaven. Men hvis et barn fx har brug for astmaspray, hjælper vi med dette. Vi henviser i øvrigt til sundhedsstyrelsens anvisninger.

 

Sprogvurdering

Alle 3-årige bliver, inden for de første 6 måneder, sprogvurderet. Vurderingsresultaterne vil blive drøftet med jer forældre til en forældresamtale indenfor barnets første 6 måneder i børnehaven.

 

Trivselsevaluering

Alle børn skal trives i vores børnehave. Derfor arbejder vi to gange årligt med en opsporingsmodel, der skal være med til at sikre, at vi tidligt får øje på de børn, der ikke trives. I modtager vurderingen i forældreportalen, og I vil blive kontaktet, hvis der er brug for et dialogmøde.

Første gang I modtager et dokument på forældreportalen, vil I samtidig automatisk få et brev i jeres e-Boks.

 

Kompetencecenteret (KC)

I børnehaven kan vi indimellem have børn med særlige udfordringer – her samarbejder vi tæt med skolens kompetencecenter.

 

Forældrerådet:

Forældrerådets allervigtigste opgave er at bidrage til at fremme det sociale sammenhold og trivslen i forældregruppen i børnehaven. 

 

Forældrerådet mødes med vores pædagogiske leder ca. 3 gange om året. Forældrerådet samarbejder med skolebestyrelsen og personalet om at skabe en dejlig børnehave. De planlægger bl.a. fællesspisning, arbejdsdag i børnehaven mm. 

 

Valg af nye forældrerådsrepræsentanter sker inden sommerferien.