Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fælles mål for DUS

Nøvling DUS

Nøvling DUS er et pædagogisk fritidstilbud for børnene i 0. - 3. klasse på Nøvling Skole. Vi
holder til på skolen, med base i skolens hjerte. Dussens personale er de pædagoger, som
børnene kender fra skoletiden.
Kommunikation
DUS er en kontrolleret pasningsordning. Vi anvender Aula som kommunikationsplatform og
til tjek ind/tjek ud.
Mål for DUS
I DUS arbejder vi ud fra Aalborg Kommunes Fælles Mål for DUS. Det er derfor
nedenstående delmål, som vi målretter vores aktiviteter. Delmålene er lavet ud fra Aalborg Kommunes delmål for fællesmål for DUS. 
På Aalborg Kommunes hjemmeside kan du finde fællesmål for DUS. 

Som forældre kan du følge med på MinUddannelse i, hvilke aktiviteter vi tilbyder hvornår.
Alsidig og personlig udvikling:
DUS skal vise børnene, at de er værdifulde deltagere og medspillere i et socialt og kulturelt
fællesskab
1. Nøvling DUS giver børnene mulighed for at igangsætte, videreudvikle, afholde og
deltage i aktiviteter med børn og voksne
2. Nøvling DUS støtter udviklingen af børnenes eget engagement gennem
anerkendelse af børnenes individuelle bidrag i fællesskabet
I DUS skal der skabes muligheder, der understøtter barnets oplevelse og opfattelse af sig selv, dets
følelser og dets selvværd:
3. Nøvling DUS skaber mulighed for, at børnene kan identificerer forskellige følelser.
4. Nøvling DUS giver børnene mulighed for at opleve deres deltagelse er et positivt bidrag til
hverdagen
Social udvikling:
DUS skal arbejde med en børnekultur, hvor alle børn føler sig værdifulde og ansvarlige i forhold til,
at kunne mestre eget liv, samt indgå i, bidrage til og tage ansvar, når det gælder samværet med
andre.
5. Nøvling DUS giver børn mulighed for at tage ansvar for at igangsætte og indgå i lege og
aktiviteter i fællesskab med andre børn.
6. Nøvling DUS’s personale igangsætter forskellige aktiviteter, som giver alle børn mulighed
for at indgå i værdifulde fællesskaber på tværs af børnegruppen.
7. Nøvling DUS tilstræber at have en børnekultur præget af empati, respekt og omsorg
børnene imellem.
Alle skal have en ven i skolen.
8. Nøvling DUS personale støtter op om eksisterende venskaber i børnegruppen ved løbende
at evaluere børnegruppens interne relationer med inddragelse af børnenes feedback.
9. Nøvling DUS personale støtter børnene i dannelsen af nye venskaber.
10. I Nøvling DUS oplever alle børnene at have en ven.
Kulturelle udtryksformer og værdier:
DUS skal give børnene mulighed for at udforske og eksperimentere med forskellige udtryksformer
som f.eks. dans, kunst, musik osv.
11. Nøvling DUS’ personale arbejder eksperimenterende med kulturelle udtryksformer i fællesskab
med børnene.
12. Nøvling DUS giver børnene mulighed for at skabe og præsentere kultur af børn.
DUS skal understøtte børnenes bevidsthed om forskellige kulturer og værdier. Det handler om at
lade børnene nysgerrigt udforske – hvem er jeg, hvem er du, hvem er vi og hvorfor?
13. Nøvling DUS styrker børnenes kompetencer til at møde andre børn og voksne i forskellige
kontekster.
14. I Nøvling DUS er både børn og voksne medskabere af og deltagere i fællesskaber. Vi undersøger
og udvikler fællesskabernes værdier.
Sproglig udvikling
DUS skal bidrage til, at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt gennem krops-, tale-, skriftog billedsprog.
15. Nøvling DUS udvikler barnets interesse for og kompetence til at udtrykke sig ved hjælp af krops-,
tale-, skrift- og billedsprog.
DUS skal bidrage til, at barnet opnår evnen til at udtrykke sig sprogligt og sætte spor via kreative
aktiviteter og udfoldelser som tegninger, malerier, musik, drama og digitale udtryksmåder.
16. Nøvling DUS støtter børnene i at udtrykke sig kreativt gennem tegning og malerier.
17. Nøvling DUS støtter børnene i at udtrykke sig kreativt gennem musik og drama.
18. Nøvling DUS støtter børnene i at udtrykke sig kreativt gennem digitale udtryksmåder.
Naturen og udeliv
DUS skal skabe bevidsthed om, hvordan vi påvirker naturen, og hvordan naturen påvirker os.
19. I Nøvling DUS støtter vi børnene i at forstå vores påvirkning på naturen ved for eksempel at
arbejde med affaldssortering og genanvendelse.
20. Nøvling DUS fremmer børnenes lyst til at udforske naturen, herunder planter, dyr og udeliv.
DUS skal lære barnet om naturen som fysisk rum, f.eks. hvad er der i naturen, hvad kan vi se, føle
og fornemme.
21. I Nøvling DUS kender børnene lokalområdets natur.
22. I Nøvling DUS udforskes lokalområdets natur gennem undersøgelse og leg.
DUS skal skabe en grundlæggende naturforståelse hos børnene af f.eks. dyr og planter, økologi og
økosystemer sat i sammenhæng med samfund og bæredygtighed.
23. Nøvling DUS tilbyder mulighed for at udforske dyre- og planteliv i nærområdet.
24. Nøvling DUS tilbyder mulighed for, at børnene kan lære at omgås dyre- og planteliv på en
respektfuld måde.
Sundhed, krop og bevægelse
Alle børn er aktiv deltagende i fysiske aktiviteter.
25. I Nøvling DUS tilretter vi aktiviteter, så alle børn kan være deltagende i fysiske aktiviteter.
DUS skal arbejde systematisk med udvikling af børns kropsbevidsthed.
26. Nøvling DUS giver børnene mulighed for at afprøve og udfordre deres egen motorik
27. Nøvling DUS’ personale og børn samtaler omkring kroppens reaktion på for eksempel fysisk
aktivitet, koncentration, afslapning, smerte med videre.
DUS skal lære børnene vedholdenhed gennem selvvalgte fysiske aktiviteter
28. Nøvling DUS skaber motivation for fysisk aktivitet gennem medbestemmelse, succesoplevelser
og meningsskabelse.
29. Nøvling DUS’ personale skaber rammerne for, at alle børn kan deltage i og igangsætte fysiske
aktiviteter.